Cambodja

Nog even voor de feestdagen een nieuwe blog. Zodat iedereen weer weet dat het goed met ons gaat en dus gerust feest kan vieren.

Van phu qouck, Vietnam, zijn we naar sihanoukville in Cambodja gereist. De reis duurde natuurlijk weer een aantal uren, lang wachten. De grens moesten we lopend over en toen we weer in het busje zaten, waren onze plaatsen jammer genoeg bezet.

Verder was busrit wel heel mooi en kregen we een goede indruk van Cambodja.

Aangekomen in sihanoukville merkte we wel dat de mensen erg arm zijn. Er liepen veel bedelende kindjes over straat en later hoorde we dat de mensen ongeveer 50 dollar per maand verdienen. Dan begrijp je wel dat ze raar opkijken als jij even met 100 dollar betaalt omdat dat het einige is wat uit de pin automaat komt.

In sihanoukville hebben we heerlijk aan het strand gelegen. De eerte paar dagen werden we aangevallen door allemaal Cambodjaanse vrouwtjes voor massages, ontharingen en pedicures. Maar na twee dagen wisten we al goed hoe we ze het beste konden negeren zonder echt onaardig te doen.

''s avonds zijn we naar wat leuke barretjes gegaan en op 1 december was Bucket festival. Dat was een heel groot feest met ongeveer 400 mensen op een onbewoond eiland. Was erg gezellig, alleen was het wel jammer dat de bootreis terug erg lang duurde! Ook hebben we hier mister meng ontmoet, generaal van het leger die trots al zijn foto's met US army en japany army liet zien. En hij vroeg natuurlijk of we met hem mee wilde eten.

Nog een klein leuk iets voor mensen die Nina goed kennen. Ze was namelijk (weer) een jurkje aan het passen, totdat ze merkte dat er allemaal mieren inzatten. Die vervolgens allemaal over haar heen liepen. Dus Nin denkt nu wel twee keer zo goed na voordat ze iets past. Weer wat geleerd!

Na alle lekkere stranden op naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Bij aankomst op het busstation werden we natuurlijk gelijk aangevallen door alle tuktuk drivers die ons wel naar een geusthouse wilde brengen. Wij een leuk prijsje voor ze bedacht en gelukkig ging er uiteindelijk wel 1 akkoord. Hij bood natuurlijk ook gelijk aan om ons de volgende dag naar de killingfields en de war remnants museum te brengen. Ook daar deden wij niet moeilijk over want dat stond toch al op de planning. 's avonds dus een beetje optijd gaan slapen want de volgende dag moesten we weer vroeg op.

Bij de killingfields kregen we een audiotour waarin er precies werd uitgelegd wat er allemaal gebeurd was en waarin ook mensen spraken die in die tijd leefde. Het was erg indukwekkend en vooral ook moeilijk te begrijpen dat er z'n massamoord kan plaats vinden. Er was 1 toren waarin wel honderden scheldels lagen, van volwassene maar ook van kleine kindjes.

Na de killingfields een stille tuktuk rit naar het museum. Dit was een oude gevangenis waarin de mensen eerst zaten voordat ze werden getransporteerd naar de killingfields.

De dag erna moesten we opnieuw vroeg op want we gingen weer verder nar Siem reap. jammer genoeg zat ons geusthouse in China town en konden we dus niet echt een lekker ontbijt vinden. Uiteindelijk maar rijst gegeten wat wel typisch is voor Azië.

Ook deze busreis was nog best te doen ondanks dat die wel weer 8 uur duurde. Veel natuur gezien waaronder koeien die over de weg liepen. Ook zagen we op een gegeven moment een hele grote fabriek waar allemaal kinderen en volwassene uitkwamen.

's avonds kwamen we aan in Siem reap waar een tuktuk driver al op ons stond te wachten met een bordje 'sophie, 4 pax'. Nu denken jullie vast, wie is Sophie?! Maar Iris en Lotte zijn lastige namen voor buitenlanders en meestal duurt het dan ook even voor ze je begrijpen. Daarom gebruiken wij soms de naam Sophie, gewoon lekker makkelijk.

In het begin leek die man wel aardig al deed die wel een beetje vaag en was die soms wat opdringerig qua hotels aansmeren. Toen die ons uiteindelijk naar het goede questhouse had gebracht kwam de aap uit de mouw. Hij had gedacht dat we bij hem wel een Tour naar de angkor watt tempels zouden boeken en hem dus alleen daarvoor moesten betalen. Er was alleen 1 probleem wij wilde dit nog niet boeken voor de volgende dag en we wilde even verder kijken. Dus ontstond er een kleine ruzie. Uiteindelijk hebben we hem gewoon het bedrag gegeven wat wij in ons hoofd hadden. hij wilde toen alleen niet Nina haar tas los laten dus toen zei die weg trok, gaf hij haar een tik op haar hoofd.

We waren wel een klein beetje geschrokken dus 's avonds maar een jongen meegenomen naar de barretjes zodat we ons toch iets meer veilig voelde.

De eerste nacht hebben we voor 1 dollar geslapen, dit was natuurlijk niet heel comfortabel! Maar gelukkig konden we de dag erna al in een 4 persoonskamer met eigen badkamer voor maar 3 dollar. Ook prima!

Ook hier merkte we dat Cambodja een erg arm land is. 's avonds vooral doordat er kindjes bij de barretjes dingen verkochten en zo leuk mogelijk probeerde te doen door te gaan dansen enzo. Toevallig kwamen in een bar een jongen tegen die in een weeshuis dichtbij werkte. Dus zo hadden we afgesproken om de volgende dag langs te gaan. Zo gezegd zo gedaan.

Het was een weeshuis met 25 kinderen en het oudste wees was 19, onze leeftijd dus. Hij hielp ondertussen zelf ook mee. De kindjes vonden het allemaal erg leuk dat we er waren en kwamen gelijk naar ons toe. Het huis waar ze in wonen was een beetje viezig en bij de wc stonk het heel erg. We wisten eigenlijk niet zo goed waar we konden helpen. Eerst dachten we aan het huis schoonmaken maar dat zou dan binnen een week weer vies zijn. Gelukkig was er nog een Duits meisje die voorstelde de buitenmuur groen te verven. Dus daar hebben we een paar dagen meegeholpen. Wel waren we een beetje bang dat we luizen kregen omdat alle kindjes luis hebben daar. Maar we zijn bespaard gebleven.

In Siem reap zijn we nog een dag naar de tempels van angkor watt gegaan. Waar we een tourguide hadden ingehuurd en vervolgens om 5 uur 's ochtends op moesten zodat we de sunrise achter de tempels konden bekijken. Wij hadden weer geluk want het was bewolkt en dus niet echt een sunrise. Maar goed, wel een lekkere lange dag.

Iris haar verjaardag nog in siem reap gevierd, lekker taartje gegeten en de volgende dag naar Bangkok.

Eerst dachten we nog om van Bangkok gelijk door te gaan naar phuket maar we hadden het na 10 uur in de bus zitten wel even gehad.

Dus hadden we nog een avondje uit op khosan road plus een dagje winkelen en de volgende avond in de nachtbus naar phuket.

En daar begon de *****busrit. Om een lang verhaal kort te maken, in phuket aangekomen waren we allemaal 250 euro lichter. We hebben wel aangifte gedaan maar krijgen niets verzekerd. We denken dat het gestolen is toen we sliepen.

Dit was allemaal even balen maar daar zijn we allang overheen.

Van phuket naar koh phi phi. Hier een paar dagen geweest en toen naar koh lanta. Op koh lanta hadden we een kamer aan het strand en met een zwembad. Dit was wel even lekker!!

Op koh lanta hebben we van een hele aardige Thaise 'vrouw' geleerd hoe we curry moeten maken. Dus thuis kan iedereen curry bij ons komen eten.

Na koh lanta naar Krabi, waar we nu zitten. Vandaag hebben we een visa run gedaan. Dit houdt in dat we met een busje naar de grens van Maleisië gingen om daar eerst uit Thailand te gaan. Toen over de grens van Maleisië en er ook gelijk weer uit zodat we een visum van Maleisië in ons paspoort hebben. En daarna weer over de grens van thailand voor een nieuw 15 dagen visum. Nu kunnen we gerust tot uiterlijk 6 januari in thailand blijven. En dan moeten we niet 500 euro betalen of de gevangenis in zoals een jongen die in hetzelfde busje zat. Maar hij had zijn visum met 25 dagen overschreden.

Morgen gaan we naar koh phangan waar we kerst en oud&nieuw vieren.

Wij wensen iedereen fijne kerstdagen toe en alvast een gelukkig Nieuwjaar!!

Dan horen jullie weer iets van ons in 2012.

Veel liefs!!

MamaMarlies

Heerlijk weer wat van jullie te lezen!
Enne: het grootste kado voor kerst kwam net aan de deur: een postpakket uit phuket! We gaan het eerste kerstdag na ons kerstontbijt openmaken ;) als we het zolang dicht kunnen houden... Hele fijne kerstdagen! Een een geweldig 2012! Kus en knuffels aan jullie allemaal meiden!

Lynn de Jongh

Wow ladies, you are having an amazing experience, we can tell. Do you have just a little homesickness at this time with Christmas? Maybe just a little. Enjoy your time together. We so enjoy reading your blogs. Be safe, be happy! We think of you often!

Tinie van 't Hoofd

Hoi dames
Het mooie verhaalnet gelezen van 23 dec. Wat een mooi verhaal, wat maken jullie veel mee, dit vergeten jullie nooit meer.Kijk goed om je heen en laat alles goed tot jullie doordringen. Leuke Kerst?
Wij gaan vanm. volleyballen Andre doet nog niet mee maar het gaat stukken beter. Kijk goed uit en geniet gr. Tinie xxxxx

Oma Mia uit Spanje

Hallo meiden, het was weer een mooie reis tot nu toe he ,GEWELDIG!!
Ook voor jullie allemaal een heel goed jaar 2012!!
Gr. oma Mia x

Thea

Geweldig dames blijf zo genieten.wij hebben je gemist gisteren maar dan doen we het volgend jaar gewoon over.
Hele goed jaarwisseling.

Papa Andre

Meiden er was bij de Telegraaf deze Zaterdag een heel artikel over Maleisie het ziet er mooi uit. www.reiskrant.nl/verrereizen